Menni, vagy maradni?
Amit az iskolakezdésről, vagy annak elhalasztásáról szülőként tudni érdemes
Kiket érint idén ez a kérdés?
Azok a gyermekek, akik 2025. szeptember 1-ig betöltik a 6. életévüket, tanköteles korúvá válnak, így az óvodában maradás lehetősége jelenleg a 2018. szeptember 1.- 2019. augusztus 31. között született gyerekekre vonatkozhat. Az óvodában maradást kizárólag 1 alkalommal, 1 nevelési évre lehet kérelmezni. Fontos: a tanköteles kor kizárólag a fenti időtartományba sorolható születési időtől függ, és nem attól, hogy jelenleg középső-, vagy nagycsoportos-e a gyermek, vagy, hogy hány éve jár már óvodába!
Az óvodában maradás elindításának 2 módja van:
A.) Pedagógiai Szakszolgálaton keresztül
B.) Oktatási Hivatalba beadott szülői kérelemmel
A.) Az óvodában kérheti a szülő, vagy gyám a szakértői vizsgálat, úgynevezett iskolaérettségi vizsgálat elindítását, megfelelő űrlapon, amit az óvoda tölt ki, a szülő beleegyezésével, és amihez a gyermek utolsó védőnői státuszvizsgálatát is csatolni kell.
A Pedagógiai Szakszolgálat elvégzi a vizsgálatokat, amiről szakvélemény készül. Ha a vizsgálatok alátámasztják, hogy a gyermek BTMN-es (beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő), vagy SNI-s (sajátos nevelési igényű), tehát bizonyos (rész)képességei még nem kellően fejlettek az iskolakezdéshez, javasolják a gyermek további egy év óvodai nevelését.
A szülő feladata eljuttatni a gyermek óvodájába a szakvéleményt, ezután azt az óvodavezető tölti fel a KIR-be (Köznevelési Információs Rendszer), innentől a szülőnek egyéb teendője nincs, ezen szakvélemény alapján az OH engedélyezi a további egy év óvodai nevelést. A szakértői véleményben megállapított BTMN-es státusz egy év múlva kontrollvizsgálatra köteles, tehát az esetek nagy többségében – kellő fejlesztés mellett – a gyermek egy év múlva már e nélkül a státusz nélkül kezdheti meg az iskolát!
Fontos tudni: a szakértői véleményben foglaltakat a szülő nem hagyhatja figyelmen kívül, tehát – fellebbezés hiányában – ha abban a további óvodai nevelést javasolják, akkor a szülő nem írathatja be a gyermekét ennek ellenére az iskolába!
B.) Szülő, vagy gyám önállóan is benyújthat kérelmet, vagy az Oktatási Hivatal felületén (ohtan.oh.gov.hu), vagy postai úton (Oktatási Hivatal, Budapest, 1982). A határidők betartása itt is fontos: 2024. december 28. – 2025. január 18. között lehet ezt megtenni.
Az OH felületén ügyfélkapus azonosítással belépve lehet kitölteni a kérelmet, ebben az esetben a válasz is a kérelmező tárhelyére érkezik majd. Postai úton pedig ajánlott levél formájában érdemes beadni a kérelmet, ilyenkor a határozatot is postán fogják megkapni. Mindkét esetben figyeljenek arra, hogy egyértelműen azonosítható legyen a gyermek az adataival (név, születési idő, lakcím, anyja neve, oktatási azonosítója, óvodája), illetve a kérelmező is.
A kérelmet meg is kell indokolni, felsorolva mindazt a sajátosságot, ami alátámasztja, hogy a gyermek még egy évig óvodában maradhasson. Célszerű ezt nyomatékosítani csatolt melléklettel is, ez nem kötelező elem, de segíti az OH-t a döntésben.
Mik lehetnek a mellékletben? Óvodai fejlődési napló, szakorvosi vélemény, szakértői vélemény, (gyógy)pedagógiai vizsgálati vélemény, mindaz, ami a gyermek fejlődésmenetére, jelenlegi állapotára vonatkozhat. Az OH ezek áttekintése után vagy meghozza a határozatot, vagy kirendeli az illetékes Pedagógiai Szakszolgálatban a szakértői bizottságot, további vizsgálatra.
Mikor érdemes maradni?
Most pedig nézzük át, mik lehetnek a legfontosabb intő jelek, amik feltételezik, hogy a gyermek még nem áll készen az iskolakezdésre! Érintve lehet a testi, lelki fejlettség, szociális élet, értelmi, érzelmi élet.
1. Testileg mind a magasságban, mind testsúlyban van egy alsó elvárható határ a leendő iskolásnál. Ez magasság tekintetében kb. 120 cm, testsúlyban pedig 20-22 kg. A fogváltás elkezdődése is a testi érettség jelének tekinthető.
2. Lelki szempontok alapján fontos, hogy a gyermek érzelmi élete rendben legyen, kiegyensúlyozott, nyitott, szülőktől leválni képes, önálló személyiség legyen. A nagyon bátortalan, elbújós, idegenek előtt meg sem szólaló, visszahúzódó gyermek, de az érzelmileg mindenre nagyon hevesen reagáló, állandóan középpontban lévő, mindig győzni akaró sem „iskolakész” még. A fáradékony, nagy alvásigényű, sokat betegeskedő gyermek is nehezen fogja bírni az iskolai elvárásokat. A gyenge akarati életű, döntésképtelen kisgyermeknek, aki mindig külső döntéshozást vár, de a nagyon szertelen, játékosnak is szüksége van még érésre.
3. Fontos a szabályok elfogadása és követése is, ez kialakult szabálytudatot és feladattudatot feltételez.
4. A tanulmányokhoz elengedhetetlen, hogy stabil számfogalma legyen. Rövid- és hosszútávú emlékezete biztos legyen (versek, mesék tanulása, felidézése). Mind szóban, mind vizuálisan, a látottak alapján képes legyen sorrendiséget felidézni, sormintát folytatni.
5. Elengedhetetlen az írás tanulásához a helyes ceruzafogás, amihez viszont kialakult kézdominancia szükséges (hogy ne cserélgesse a jobb és a bal keze között a ceruzát).
6. A finommotorika (rajz, kézműves dolgok) mellett a nagymozgások, mozgáskoordináció fejlettsége is szükséges. A bal-jobb differenciálás, az irányok helyes felismerése a saját testén, síkban, a lapon, vagy térben egyaránt fontos, csakúgy, mint az időben történő tájékozódás (évszakok, napszakok, hét napjai).
7. Egyre gyakoribb a figyelemkoncentráció hiánya, amikor a gyermek figyelme csapong, nehezen tud egy-egy feladatra összpontosítani.
8. Végül: ritkán említik, pedig az iskolában nem elhanyagolható az önkiszolgálás képességének megléte (öltözködés, étkezés, testi higiénia).
Dióhéjban talán ennyi, s bízom benne, hogy segíteni tudtam a szülőknek a – bár nem könnyű – felelősségteljes, a gyermek érdekeit szem előtt tartó helyes döntés meghozatalában! Amennyiben még további kétségei lennének, állok rendelkezésükre egy átfogó, iskolaérettséget felmérő vizsgálatra! A vizsgálat után elkészült írásbeli vélemény beadható az OH-hoz a szülői kérelem alátámasztásaként
Vinczler Tímea
Szakvizsgázott gyógypedagógus, romológia szakos bölcsész, mentálhigiénés segítő szakember