Fehérvári Ildikó
„…Tanulás módszertani foglalkozásaimon legfontosabb célomnak tartom, hogy a velem együtt dolgozó gyerekek megtapasztalják: fejlődésük, eredményeik alakulása az ő kezükben van…”
Bamutatkozás
1999 óta dolgozom magyartanárként és könyvtárosként általános iskolában.Pedagógusként és szülőként is azt tapasztalom, hogy a gyerekeknek nincs könnyű dolguk az iskolában. Az utóbbi években egyre inkább foglalkoztatott a kérdés: hogyan segíthetnék a gyerekeknek abban, hogy sikeresek legyenek a tanulásban. Mindennapjaikban kevesebb stresszben és több sikerélményben legyen részük.
Ennek a törekvésemnek jegyében elvégeztem a Tanulásmódszertan tanítása továbbképzést, amelyen az Oroszlány Péter-féle tanulásmódszertani elvekkel ismerkedtem meg. A jó hír az volt, hogy a tanulás igenis tanulható. Kíváncsiságom arra ösztönzött, hogy minél pontosabban ismerjem meg a tanulás folyamatát.
Az önfejlesztés mindig is fontos volt nekem, így – az élethosszig tartó tanulás elveit szem előtt tartva -megismerkedtem a life coachinggal. A life coaching segítségével fejlődik az önismeret, a coach segíti ügyfelét a személyes céljai megvalósításában, elakadásainak feloldásában. A 130 órás life coach képzés végére magam is sokat tanultam saját működésemről, Mivel a coaching középpontjában a fejlesztés, a személyes fejlődés áll, ezért a pedagógiai munkában nagyon jól alkalmazhatók a coaching eszközei.
Mindezek után persze az izgatott leginkább, hogy a coaching és a tanulás/tanítás hol találkozhat hatékonyan. Erre is megkaptam a választ: a tanulási coachingban. A tanulási coaching technikák képzésen lettem biztos abban, hogy mit is szeretnék átadni a hozzám forduló gyerekeknek. Tanulni, pontosabban jól tanulni nagyon kevés gyerek tud. Nem is igazán kapnak segítséget ahhoz, hogy megismerjék saját működésüket, kialakítsák a nekik megfelelő tanulási stratégiát. Ezért sokszor szó szerint a fejükre szakad a felső tagozat és a középiskola.
Tanulás módszertani foglalkozásaimon legfontosabb célomnak tartom, hogy a velem együtt dolgozó gyerekek megtapasztalják: fejlődésük, eredményeik alakulása az ő kezükben van. Igyekszem megmutatni nekik, hogy az önismeret, a rendszeresség, a szervezettség, az odafigyelés hozzásegítheti őket az áhított eredmény eléréséhez.
Szakmai önéletrajz
2020. Tanulástámogató digitális alkalmazások továbbképzés
2021. Tanulásmódszertan tanítása továbbképzés
2021. Fejlesztő szakmódszertanos pedagógus
2022. Buisness és life coach képzés, 130 óra
2022. Tanulási coaching technikák, módszerek alkalmazása a tanítás-tanulásban továbbképzés
Információk: foglalkozások, árak, időpontok
Iránytű a felsőben – Tanulásmódszertani foglalkozás coaching eszközökkel
Korosztály: Felső tagozatosok
Meleg szívvel ajánlom azoknak a gyerekeknek, akik:
- szeretnének fejlődni
- kevesebb önbizalommal rendelkeznek
- akiknek nincs igazán tanulási stratégiájuk
- nehezen osztják be az idejüket
- kevés sikerélményük volt a tanulásban és szeretnének jobbak lenni
A foglalkozásokon az iskolai oktatást kiegészítve a gyermekek készségeit, képességeit fejlesztem. Segítek megismerni saját tanulási stílusukat és ahhoz igazodva közösen keressük meg a legmegfelelőbb tanulást segítő eszközöket. Fontos szerep jut majd a szókincsfejlesztésnek, memória fejlesztésnek, a figyelem koncentráció fejlesztésének. Magyartanárként külön figyelmet szentelek a fogalmazási készség fejlesztésének írásban és szóban. A foglalkozások 2X60 percesek hetente és egy iskolai félév alkot egy tanulási egységet.
Miben segíthetek?
- Személyes fejlődésben.
- Erősségek feltérképezésében és fejlesztésében.
- Célok megtalálásában és megvalósításában.
- A helyes időbeosztás kialakításában.
- Saját tanulási stílus beazonosításában és kialakításában.
- Sokszínű tanulási technikák elsajátításában és alkalmazásában.
- Megmutatom, hogyan őrizzük meg a fókuszt, ha könnyen elterelődik a figyelem.
Legyél sikeres felsős!
Korosztály: 5. osztályosok
Sok szülő számol be arról, hogy ötödik évfolyamba lépve az addig kiegyensúlyozott gyermekének meginog az önbizalma, hirtelen túl sok feladat szakad a fejére és elveszettnek érzi magát, talán néhány gyengébb jegy is becsúszik. Ezeken a történéseken egyáltalán nem kell meglepődni, hiszen a felső tagozatban megváltozik az addig megszokott keretrendszer, a gyerekeknek egy seregnyi tanár elvárásait, szokásait, szóhasználatát kell megtanulniuk. A tananyag mennyisége ugrásszerűen megnő (és ezután évről évre csak növekedni fog), új tantárgyak lépnek be, melyeknek sajátos nyelvezetük van.
Véleményem szerint itt jön el az ideje annak, hogy a gyerekeinket hozzásegítsük saját tanulási stratégia kialakításához. Ebben tudok segíteni a foglalkozásaimon.
Mi történik a foglalkozások során?
A coaching eszközeit segítségül hívjuk és feltérképezzük a saját erőforrásokat (miben vagyok jó, miben kell fejlődnöm). Kitűzzük a célokat, ránézünk az időbeosztásunkra, tanulási szervezőt készítünk, rávilágítunk az időrabló tevékenységekre. Megtanuljuk, azt is, milyen sorrendben vegyük elő a tantárgyakat. A tanév végéig megtanulunk használni elemi és összetett tanulási technikákat.
Megmutatom, milyen módszerekkel érdemes feldolgozni egy szöveget, hogyan tanuljunk verset, idegen nyelvi szavakat, és hogyan segíthet a tanulásban a gondolat –vagy elmetérkép. Megtanuljuk hogyan érdemes jegyzetelni, mire való a tanár által lediktált vázlat és azt is, mire valók a taneszközök.
Magyartanárként fontosnak tartom a szókincsfejlesztést, a kifejező készség fejlesztését írásban és szóban és a szövegértés fejlesztését. A foglalkozásokba játékos formában belecsempészem az ötödik évfolyam nyelvtan tananyagát is, mert – higgyék el nekem – az sem piskóta.
A foglalkozást meleg szívvel ajánlom minden ötödikesnek, mert az időben kialakított szokásrend, tanulásii stratégia az egész további tanulási sikerességüket befolyásolhatja.

Fehérvári Ildikó
Magyartanár, tanulási coach, life coach